با برقراری ارتباطات مفید و سازنده، زودتر به اهداف خود برسید. اما طور این کار امکان پذیر است؟ آیا می توان با استفاده از شبکه سازی و گسترش ارتباطات، راه چندین ساله را تنها در چند ماه طی کرد؟

با ارزش آفرینان همراه باشید تا از قدرت شبکه سازی آگاه شوید! خبر خوب اینکه ارزش آفرینان مکان خوبی برای ساختن ارتباطات مفید است.

شبکه سازی چیست؟

تا حالا فکر کردید شبکه سازی میتونه یک علم باشه و نمی‌توان آن را محدود به تعاریفی که در ادامه به آن می پردازیم ، کرد. به نظر من شبکه سازی را باید فراتر از یک تعریف دید چون میتواند در ایجاد و توسعه روابط تجاری، شخصی و یا کار و کسبمان به ما کمک کند.

به برقراری ارتباطی مفید و سازنده با افرادی که میخواهیم با آنها تبادل اطلاعات داشته باشیم و از حمایت آنها برخوردار شویم، شبکه سازی گفته می شود و سبب می شود تا در زمان کوتاه تری و با صرف انرژی کمتری به اهداف خود برسیم.

حتما شما هم تا کنون متوجه شده اید که فرصتهای شغلی هرگز از طریق آگهی و مصاحبه خلق نمی شوند بلکه افراد باهوش و ذکاوتی وجود دارند که این موقعیت ها را از طریق شبکه سازی به دست می آورند و به موفقیت های شغلی تبدیل می کنند.
شبکه سازی و ارتباط با آدم ها و کسب و کارها ، با ایجاد روابط دوستانه متفاوت است.

هرچد ممکن است در ظاهر شبیه به هم به نظر آیند اما باید توجه داشت که هدف شما از دوست شدن با افراد داشتن فردی خوب و همراه است که بتوانید با او صحبت کنید و اوقات فراغت خود را با کسی که دوست دارید بگذرانید و در مواقع سختی با او درد و دل کنید.

اما هدف از شبکه سازی ارتباط با آدم های مختلف با طرز فکر ها و عقاید و جایگاه های اجتماعی متفاوت است که به واسطه آن ها بتوانید رشد کنید و به سمت اهداف خود پیش روید. شبکه سازی در سیستم کار و کسب از اهمیت فراوانی برخوردار است.
شبکه سازی درست به شما کمک می کند که در کمترین زمان وهزینه به اهداف خود برسید.

دادن کارت ویزیت در همایش ها و جلسات به معنای ایجاد شبکه نیست، عده ای بر این باور هستند که کارت ویزیت برایشان شبکه خلق میکند و گروهی دیگر شبکه سازی را صرفا به معنای برقراری ارتباط با افراد جدید و برگزاری ملاقات ها و جلساتی برای رسیدن به اهداف و همکاری های تجاری می دانند که در آن هر دو طرف به دنبال کسب منفعت و سود از طرف مقابل خود می باشند.

محدود کردن این علم به اینگونه تعاریف سبب می شود تا از دیگر ابعاد و جنبه های این علم غافل شویم درحالی که علم شبکه سازی فرای این تعاریف می باشد و می تواند در روابط تجاری، شخصی و یا کار و کسبمان به ما کمک نماید.
همه ما به طور معمول و در طول روز در حال شبکه سازی هستیم، وقتی به یک فردی فیلم خوبی را معرفی می کنید و یا به او پیشنهاد می دهید تا کلاسی را ثبت نام کند و با اینکه عضویت یک انجمن یا کتابخانه و یا یک تشکل اقتصادی و یا حتی یک خیریه را برای خود می‌گیرید، در طول روز داریم شبکه سازی می کنیم.

همه این موارد مثال هایی هستند در روابط روزمرگی ما. روابط کاری و تجاری هم مانند این مثال ها است. شبکه سازی برای کسب و کار فعالیتی است که به واسطه آن کار و کسب‌ها با هم شراکت می کنند و اطلاعاتشان را به اشتراک می گذارند و به دنبال فرصت ها و سرمایه گذاران مناسب برای تجارت و ارتقاء فعالیت های اقتصادی و اجتماعی خود هستند.

در بوم کسب و کار نقش شبکه سازی را در بخش شرکای کلیدی می توانید به وضوح ببینیم . تمام این نقش ها می توانند فعالیتها و منابع کسب و کار ما را جهت بدهند ، در کاهش هزینه ها و افزایش در امد و یا خلق و پایداری ارزش هایمان موثر هستند در واقع نکته مهم و حائز اهمیت شبکه سازی روی ارزش های ما بنا شده اند و شکل می گیرند و یا توسعه پیدا می کنند.

بسیاری از کار و کسبها فرصت هایی را جهت شبکه سازی برای کارکنان خود با دیگر شرکت ها و موسسات به وجود می آورند و از این راه موقعیت تجاری خود را بهبود ببخشند. مثلا پرسنل خود را به همایش های مختلف می فرستند و یا با کسب و کار های دیگر سمینارها و رویداد هایی را ترتیب می دهند .

امروزه این شبکه سازی با دنیای تکنولوژی هم عجین شده و به سمت شراکتهای الکترونیکی و یا خلق ارزش هایی در شبکه های مجازی داخلی و خارجی راه پیدا کرده است.

ما به واسطه این علم اطلاعات و داده ها را به آسانی و در کمترین زمان منتقل می کنیم و روابطی را ایجاد می کنیم و یا توسعه می‌دهیم که احتمال دارد در آینده برایمان فرصت شغلی و یا موقعیت هایی را که دوست داریم و در راستای هداف و ارزش هایمان است به وجود آورد.

برای اینکه بتوانیم این علم را بیاموزیم باید بخش زیادی از مهارتهای ارتباطی را در خود رشد دهیم و بعد از آن این مهارت را بتوانیم در کسب و کارهایمان با توجه به فرصتهای پیش رو و با حفظ اخلاقیات کسب و کار پیاده سازی کنیم.

مزیت‌های استفاده از شبکه سازی در کسب و کار

1. کمک به بهتر دیده شدن تجارت و مهارت ها و توانایی های ما می کند.
2. هزینه های تبلیغات کسب وکاررا کاهش میدهد و حتی در جایی ممکن است به صفر برساند چرا که به سادگی می توانید با افراد مختلف ارتباط برقرار کنید و محصول خود را بهتر به آن ها معرفی نمایید و در نهایت فروش خود را افزایش دهید.

پس می توان گفت که در بازاریابی و بازار سازی نیز به کسب و کارتان کمک بزرگی می کند و هزینه های جانبی این موارد را کاهش می دهد.
3. ارتباط موثرتان را افزایش میدهد و باعث اشنا شدن با تجربیات و مهارتهای دیگران می شود . در نتیجه خلاقیت و قدرت حل مسائل پیش رویتان را افزایش می دهد.
4. زمان رسیدن به موفقیت کسب و کارتان را کاهش می دهد و باعث افزایش و تقویت اعتماد به نفستان میشود.
5. همیشه بروز هستید و از تازه ترین اخبار و اطلاعات مرتبط با کارتان آگاه می شوید.

مهارت های شبکه سازی

ایجاد روابط

یکی از تکنیک های موفقیت و کلید تجارت ، ایجاد روابط قوی در طول حیاتتان با مردم است. قبل از درخواست کمک، ابتدا ارائه چیزی، بسیار مهم است. برای ایجاد شبکه ای از دوستان حرفه ای، باید آزادانه و صادقانه عمل کنید و واقعاً درگیر اهداف آنها باشید. به نیازهای آنها بیشتر از نیازهای خود علاقه مند باشید. سوال های باز بپرسید و آنها را به عنوان افراد و منبع کمک بشناسید.

در تماس بودن

شبکه در طول زمان در حال توسعه روابطی است که از نظر دو طرف سودمند است اما ممکن است بتواند به شما در یک شغل یا فعالیت تجاری در ابتدا یا در آینده کمک کند. تلاش در مسیری را که روابط طولانی مدت قوی با اتصالات مهم ایجاد می کنند، در اولویت قرار دهید.
یک مشاور کسب و کار حرفه ای و با تجربه می تواند سرعت شما را در رسیدن به موفقیت و رشد کسب و کار بهبود بخشد.

شناب‌دهنده ارزش افرینان بستری می باشد که به شما می آموزد چگونه شبکه سازی کنید
شما روابطی را در این مرکز ایجاد می کنید که در اینده شغلی و فرصتهای پیش رویتان بسیار موثر می باشد.
شما خود جزئی از یک شبکه توانمند و ارزش آفرین می شوید.
شتاب‌دهنده ارزش افرینان به عنوان یک مرکز مستقل با رویکرد شتابدهی در بخش های مختلف کسب و کارتان در داخل و خارج از کشور میتواند با اموزش های تخصصی خود شما در ایجاد و توسعه مهارتهای شبکه سازی یاری رساند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!