همکاری انجمن اوتیسم اصفهان با ارزش آفرینان

همکاری انجمن اوتیسم اصفهان با ارزش آفرینان


نفیسه عروجی مدیرعامل شتابدهنده ارزش آفرینان، اظهار کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر به جای فقرزدایی به سمت فقرپروری رفته‌ایم و در این دام گرفتار شدیم؛ شاید بخش بسیاری از این نوع نگاه ناخواسته بوده است و گاهی حتی به افراد در جهت پرورش فقر کمک کرده‌ایم که باید این نوع باورها و ترحم‌ها را در جامعه کاهش دهیم.

وی افزود: در کشور ما برای توسعه پایدار موانع بسیاری وجود دارد به همین دلیل تمرکز ارزش آفرینان بر مشاغل خرد و کوچک است و زنان در سیستم ارزش‌آفرینان می‌توانند با آموزش مشاغل خانگی و ایجاد بستر تولید در مدت کوتاهی به رشد برسند.

مدیرعامل شتابدهنده ارزش آفرینان تصریح کرد: شتابدهنده ارزش‌آفرینان مستقل شدن را به افراد آموزش می‌دهد و این افراد بعد از یکسال با آموزش‌های لازم به استقلال خود می‌رسند و از چرخه مرکز خارج می‌شوند و افرادی که از مرکز ما خارج و مستقل شدند می‌توانند به عنوان منتور با ما همکاری کنند.

رویکرد همکاری با انجمن‌ها در ارزش آفرینان

وی ادامه داد: رویکرد ما به سمت همکاری و ارتباط با تشکل‌هاست و ارزش آفرینان می‌تواند آنها را با آموزش‌ها و تکنیک‌های لازم توانمند کند و پس از تولید محصول توسط این تشکل‌ها برای آنها بازار فروشی که در زیرساخت‌های آن وجود دارد را ایجاد و محصولات آنها را خریداری کند.

عروجی خاطرنشان کرد: انجمن ما ادبیات ارتباط با افراد توانخواه را نمی‌دانیم چراکه تخصص دیگری دارد و بهتر است ما بعد از انجمن‌ها قرار بگیریم و ادبیات بیزینس را به انجمن موردنظر انتقال دهیم و انجمن این موارد را به اعضای خود انتقال دهد، ما تنها بستر تولید، اشتغال و فروش را ایجاد می‌کنیم و از این طریق برای انجمن‌های متقاضی و اعضای سالم یا توانخواه آنها که متقاضی هستند، اشتغال ایجاد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ارزش‌آفرینان خدمات آموزشی رایگان به انجمن‌ها می‌دهد، تصریح کرد: رویکرد این مرکز خلق ارزش است و ما اعتقاد داریم افراد توانخواه بدون نگاه ترحم‌آمیز توانمندی‌های متفاوت بسیاری دارند و تنها با آموزش درست باید آنها را به دنیای اشتغال شایسته و با عزت نفس وارد کرد؛ در کنار آنها خانواده این افراد هم می‌توانند در این راه توانخواهان را یاری کنند و تمام این فرآیند می‌تواند در ارزش آفزینان رقم بخورد.

اشتغال کودکان اوتیسم بزرگترین دغدغه انجمن اوتیسم است

رویا قرائتی مدیرعامل انجمن اوتیسم اصفهان اظهار کرد: از حضور  و همکاری با ارزش‌آفرینان خوشحالیم و با این بازدید از خدمات ارزشمند این مرکز مطلع شدیم، کودکان مرکز ما از طیف‌های مختلف اوتیسم هستند و بیشتر آنها بدون حمایت خانواده نمی‌توانند حتی با وجود توانمندی در اجتماع شاغل شوند و موضوع اشتغال بزرگترین دغدغه انجمن اوتیسم است.

وی با بیان اینکه درچند سال اخیر کودکان اوتیسم توانستند به مدارس راه پیدا کنند، افزود: متاسفانه حتی با وجود مدارج بالای تحصیلی افراد دچار اختلال اوتیسم مشکلات فراوانی در راه اشتغال دارند و باید جامعه برای اشتغال آنها با توجه به عزت نفس این افراد و خانواده‌های آنها تدابیر بیشتری بیندیشد.

مدیرعامل انجمن اوتیسم اصفهان تصریح کرد: آموزش کودکان اوتیسم بسیار وقت‌گیر و هزینه‌بر است چرا که هر مربی با یک کودک فعالیت آموزشی را انجام می‌دهد و هزینه تمام این موارد را با توجه به هزینه‌بر بودن و ناتوانی برخی خانواده‌ها از طریق خیران و افراد نیکوکار تامین می‌کنیم.

وی ادامه داد: حدود یک هزار کودک اوتیسم تحت پوشش این انجمن در اصفهان است و با وجود شناسایی بیش از دو هزار نفر کودک اوتیسم تعداد بسیاری از آنها برای تشکیل پرونده اقدام نکردند همچنین باوجود نیاز شدید افراد دچار اوتیسم با تلاش‌های بسیار انجام شده در سال‌های قبل متاسفانه در مورد اشتغال این افراد هنوز اقدام خاصی انجام نشده است.

هنوز جامعه شناخت بسیار کمی از اختلال اوتیسم دارد

قرائتی اظهار کرد: بخشی از اهداف ما مشغول بودن و آموزش این کودکان برای داشتن شغل بوده است و تا به حال ورود نوجوانان دچار اوتیسم بالای 14 سال در انجمن به حوزه صنایع دستی مانند چرم، فیروزه و ساخت زیورآلات بوده که در بخش فیروزه کیفیت کار نوجوانان اوتیسم کیفیت مناسبی بوده است.

وی ادامه داد: اگر ما بتوانیم بازار فروشی برای فروش اجناس و تولیدات کودکان اوتیسم داشته باشیم می‌توانیم کمک خوبی به آنها داشته باشیم در بسیاری موارد هم خانواده‌های این کودکان تمکن مالی خوبی ندارند و باید برای توانمندی آنها هم اقدامات خاصی انجام شود.

مدیرعامل انجمن اوتیسم اصفهان با بیان اینکه هنوز جامعه شناخت بسیار کمی از اختلال اوتیسم دارد، گفت: با توجه به اینکه کودکان اوتیسم نیازمند رسیدگی بسیاری هستند در موارد زیادی خانواده آنها هم برای اشتغال بیرون از منزل دچار مشکل هستند چراکه رسیدگی به امور این کودکان وقتی برای اشتغال آنها نمی‌گذارد از این رو قطعا ایجاد مشاغل خانگی، امکانات آموزشی و فروش کالاهای تولید این افراد که ارزش آفرینان توان انجام آنها را دارد می‌تواند کمک بزرگی به افراد دچار اختلال اوتیسم و خانواده‌های آنها داشته باشد.

وی با ابراز خرسندی از همکاری دو انجمن اوتیسم و شتاب‌دهنده ارزش آفرینان، اظهار کرد: مشاغل خانگی نیازمند ابزار، وسایل و فضای کمتری است و برای خانواده کودکان اوتیسم که کودکان بسیار پرخطری هستند و شرایط خاصی دارند مناسب به نظر می‌رسد و امیدواریم انجمن اوتیسم بتواند با مرکز ارزش آفرینان همکاری خوبی داشته باشد و بتوانیم گامی موثر در جهت کاهش مشکلات کودکان و خانواده افراد دچار اوتیسم برداریم.

مقرر شد انجمن اوتیسم و شتاب دهنده ارزش آفرینان در مواردی همچون آموزش، ایجاد بستر تولید، خرید محصولات کودکان اوتیسم با یکدیگر همکاری داشته باشند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!