معرفی کتاب توانمندسازی زنان روستایی

معرفی کتاب توانمندسازی زنان روستایی


معرفی کتاب توانمندسازی زنان روستایی

کتاب توانمندسازی زنان روستایی، نقش اجتماعی زنان در ایجاد کسب‌وکار و توسعه‌ روستاها را به طور کامل بررسی می‌کند.

روستاها یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و نهادی سکونت‌گاه‌های انسانی کشور به شمار می‌روند که توجه به آبادانی آن‌ها در فرآیند توسعه ملی، بسیار اساسی است. از طرفی، جوامع موفق سعی دارند تا توانمندی‌های منابع انسانی خود را در تمام سطوح با توجه به همه ظرفیت‌ها افزایش دهند.

یکی از این ظرفیت‌ها، استفاده از توان زنان روستایی و موضوع توانمندسازی زنان روستایی است. رویکرد توانمندسازی زنان بر تربیت نیروهای انسانی ماهر و ظرفیت‌سازی در جامعه روستایی تأکید دارد که بتوانند مسائل و مشکلات محیط زندگی خود را شناسایی و بر آن‌ها فائق آیند.

این کتاب به نقش زنان روستایی در ایجاد اشتغال، کارآفرینی و توسعه کسب‌وکار پرداخته و نقش اجتماعی آنها را در توسعه بررسی کرده‌است.

توانمندسازی زنان روستایی نیز یکی از همین موارد است که بر تربیت نیروهای انسانی ماهر و ظرفیت‌سازی در جامعه روستایی تأکید دارد تا قادر باشند معضلات و مسائل محیط زندگی خود را شناسایی و رفع کنند.

موارد اشاره شده در فصل‌های این کتاب:

در فصل اول کتاب توانمندسازی زنان روستایی (Rural Women Empowerment) مفاهیمی مانند توسعه روستایی، توسعه پایدار روستایی، اهداف و ابعاد توسعه پایدار روستایی، معیشت پایدار، صنعتی‌سازی و … ارائه شده‌است.

فصل دوم کتاب به بیان دیگر وضعیت زنان هر جامعه‌ نشانگر میزان پیشرفت آن است که روز به روز تعداد بیشتری آن را درک می‌کنند.

فصل سوم به مطلب توانمندسازی زنان روستایی از طریق کسب‌وکارهای خانگی می‌پردازد؛ در دوران گذار اقتصاد روستایی، کسب‌وکارهای روستایی می‌توانند فرصت‌های جدیدی را هم برای توسعه اقتصادی و هم برای توسعه اجتماعی فراهم نمایند و به احیای نواحی روستایی از درون و متکی بر منابع محلی بومی کمک نمایند.

اصولاً زنان به‌عنوان سرمایه‌­های انسانی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر شاخص­ه‌های توسعه تأثیرگذارند؛ این موضوع به طور مفصل در فصل چهارم کتاب بررسی می‌شود.

در نهایت فصل پنجم نیز نتایج پژوهش‌های نویسندگان درباره عوامل توانمندسازی زنان روستایی را ارائه می‌دهد.

در بخشی از کتاب توانمندسازی زنان روستایی می‌خوانیم:

شرکت‌های تعاونی یکی از اشکال همکاری هستند که به دلیل همکاری افراد در مراحل انجام کار، به یکی از کانون‌های اصلی مشارکت تبدیل شده‌ است.

تعاونی، سازمانی غیردولتی است که گروهی از افراد به روش دموکراتیک آن را اداره کرده و فعالیت‌های آن‌ها با منافع اعضاء همسو است.

این سازمان‌ها باید توان لازم جهت تجمیع سرمایه‌های خرد و افزایش درآمد اعضاء و روستاییان را داشته باشند.

در تعریف دیگر تعاونی، موسسه یا سازمانی خودمختار جهت برآورده شدن نیازهای عمومی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از طریق مالکیت مشترک است.

فلسفه‌ اصلی تشکیل تعاونی‌ها افزایش تحرک در فرآیند توسعه‌ کشاورزی و روستایی با تکیه بر پتانسیل‌های قومی و محلی است.

تجربه کشورهای موفق نشان داده است که بهترین ابزار در تجمیع نیروهای پراکنده از هم تعاونی‌های روستایی هستند که سهم بزرگی در پیشرفت جوامع دارند.

فهرست مطالب کتاب

در فصل‌های اول تا ششم این کتاب به موضوعات توسعه پایدار روستایی، توانمندسازی زنان روستایی، توانمندسازی زنان از طریق کسب‌وکارهای خانگی، توانمندسازی زنان از طریق اشتغال روستایی و نتایج پژوهش‌های نویسندگان درباره عوامل توانمندسازی زنان روستایی پرداخته شده است.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتاب : توانمندسازی زنان روستایی

نویسنده : رضا موحدی، سارا جلیلیان، مختار بهادری

ناشر چاپی: انتشارات سپهر دانش

سال انتشار : ۱۳۹۸

فرمت کتاب  PDF

تعداد صفحات 199

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!