معرفی کتاب کارآفرینی زنان

معرفی کتاب کارآفرینی زنان


معرفی کتاب کارآفرینی زنان

نویسنده: سیدمهرداد سیادت نسب

انتشارات: چاپ و نشر بازرگانی

این کتاب به حوزه کسب و کار زنان درطول تاریخ می‌پردازد و رهبران دولتی، کسب‌وکارها و شبکه‌های توانمندسازی اقتصادی زنان و وضعیت زنان در تجارت را مورد بررسی قرار‌می‌دهد.

به‌طور خلاصه اقداماتی که دولت‌ها، شرکت‌ها و جامعه جهانی برای اطمینان از جبران بهتر گذشته می‌توانند انجام دهند تا منجر به باز شدن مسیر کارآفرینی زنان و ایجاد جوامع برابر شود، در این کتاب ذکر شده است.

این اقدامات شامل استراتژی‌هایی برای تقویت مشارکت زنان در بازارهای تدارکات شرکتی و دولتی، گزینه‌های مالی و پشتیبانی تجاری است که با نیازهای شرکت‌های کوچک تحت هدایت زنان مطابقت دارد و آموزش‌های هدفمندی برای مقاوم‌سازی و رقابت‌پذیری آنها ارائه می‌دهد.

مطالعه کتاب کارآفرینی زنان را به تمام فعالان و پژوهشگران حوزه‌های اقتصادی پیشنهادمی‌کنیم.

بخشی از کتاب کارآفرینی زنان

پس از همه‌گیری کرونا که منجر به پیدایش بحران اقتصادی و رشد بی‌سابقه آمار بیکاران شد، کشورهای مترقی با سیاست‌های حفظ اشتغال و ایجاد محدودیت در اخراج‌ نیروی کار و پشتیبانی از افرادی که با کاهش ساعت کار مواجه شدند با پرداخت یارانه به کار کوتاه‌مدت و ارائه تسهیلات مالی به کاهش تقاضای نیروی کار در اثر بحران کرونا به اخراج‌های موقت و حمایت از افراد تعدیل‌شده‌ پاسخ دادند.

باوجود تلاش‌های صورت‌گرفته برای حفظ مشاغل، بسیاری از افراد از جمله خویش‌فرمایان که به دلیل کاهش تقاضا مجبورشدند فعالیت خود را کاهش یا حتی متوقف‌کنند. بسیاری از افراد در کشورهای مختلف شغل خود را از دست دادند و به جرگه بیکاران یا جمعیت غیرفعال پیوستند که حمایت‌های درآمدی از آنها در دوران کرونا ضروری بود.

عده زیادی از افراد در بخش‌های غیررسمی و رسمی که تحت پوشش هیچ نوع حمایت بیمه‌ای یا بیمه بیکاری قرار نداشتند، از همین حمایت هم محروم ماندند.

خویش‌فرمایان، صاحبان حرف و مشاغل آزاد و کارکنان بخش غیررسمی در معرض بیشترین آسیب‌ها و خارج از چتر حمایتی بیمه‌ای قرار داشتند ازاین رو متحمل پیامدهای ناگوار اقتصادی و اجتماعی شدند.

به منظور درک بهتر تأثیر بحران کرونا بر مشاغل زنان و جوانان سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) نظرسنجی جهانی در اواسط سال ۲۰۲۰ میان زنان و جوانان کارآفرین و شاغل در بخش تولید و خدمات سراسر جهان انجام داد و طی آن به بررسی پیامدهای شیوع کرونا بر کسب‌وکارها پرداخت.

شیوع کرونا پیامدهای شدیدی بر فعالیت‌‌های کسب و کار داشت. برهمین اساس، ۴۴ درصد از مشاغل موردبررسی، به‌طور موقت تعطیل و ۲ درصد دیگر نیز به طور دائم تعطیل شدند. در همین راستا، ۴۱ درصد از کارآفرینان زن مورد بررسی از تعلیق موقت فعالیت‌های تجاری خود خبر دادند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!